Dag 26 - Vakantie !!! We waren blij. Helaas is dit nu weer voorbij.

23 september 2015 - Federal Way, Washington, Verenigde Staten

09-09-2015 - Spokane FallsNa 23 verschillende hotelkamers, 6500 kilometer rijden, 4 verschillende staten, bergen bossen en dalen, auto's van velerlei aard, natuur om niet te vergeten, grote steden kleine dorpjes, restaurants en junk foodtentjes en vooral vreselijk leuke mensen, vriendelijk ondernemend en disciplinair. Dit alles hebben we mogen meemaken, jawel ik hoort het al van verre, natuurlijk zijn er uitzonderingen en is het niet allemaal rozengeur en maneschijn, maar na 10 jaar Amerika hebben we er wel een beetje kijk op gekregen. In ieder geval zit het er weer op en hebben we weer genoten van de lange reis. Soms wat vermoeiend en raak je kriebelig, maar de vakantie was geslaagd. Nee, zeer geslaagd. Volgend jaar weer? Ach we zien het wel in ieder geval woont een close vriend van mij uit mijn jeugd in Tennessee en die zullen we zeker regelmatig blijven bezoeken.

TROUWENS WIST U DAT:

Washington State

- Seattle de meeste bewolkte stad in US is en dat 226 dagen per jaar.
- Wij dat eigenlijk helemaal niet leuk vinden want dan regen je vaak te pletter en zeker in een regenwoud.
- In het regenwoud het door die regen heel erg mooi is.
- DMt Rainiere staat Washington de meeste gletsjers heeft - meer dan 3000 gletchers.
Washington het duw wint van van Montana want daar ligt Gletjerspark met heel weinig geletchers (gesmolten).
- Wij dat helemaal niet leuk vinden want die zijn koud en John heeft een hekel aan kou.
- 09-09-2015 - Campus ICP (Incident Commando Post)De staat Washington de meeste appels van heel Amerika levert.
- Er regelmatig zoveel branden zijn in de droge gebieden dat er 1000den brandweermannen moeten kamperen.
- Snoqualmie Falls 100 feet (30 mtr) hoger is dan de Niagara Falls, maar 1000 keer smaller.

Idaho State

- Game XingIdaho een speciaal verkeersbord heeft - Game Crossing. Game wordt gebruikt voor het jagen op de Elke (soort hert) en Deer.
- Hells Canyon (Oregon/Idaho grens) 2000 mtr dieper is dan de Grand Canyon, maar vele malen smaller is.
- De branden zich ook in deze staat voortzetten.

Oregon State

- In deze staat en in New Jersey je op je vingers getikt wordt omdat je niet zelf benzine mag tanken maar Diesel wel.
- 19-09-2015 - PortlandPortland, America's Bicycle Capitol is, dus de stad van het fietsen en geheel afgestemd op deze tweewielers.
- Portland een speciaal waarschuwingsbord voor fietsers heeft waarop staat dat ze niet geschikt zijn om in de rails te rijden.
- Crater Lake is ontstaan door een explosieve uitbarsting van een vulkaan.
- Crater Lake met zijn 589 mtr diepte, het diepste meer in de US is.
- 16-09-2015 - Crater Lake Visitor CenterCrater Lake het meeste sneeuwrijke gebied in Noordwest van Amerika is.
- Er in dit gebeid een jaarlijkse sneeuwval van totaal 13 meter plaatsvindt, waarbij soms in 1 keer de hoogte meer dan 4 meter kan zijn.
- Alleen augustus en september sneeuwvrij zijn.
- Rond de berg van Crater Lake de hoogste geasfalteerde weg van Oregon slingerd (2397m).

Canada, British Columbia

- Virginia (British Columbia, Canada) het warmste gebied van Canada is.

Overige

- America speciaal gereedschap voor vrouwen heeft - pink tools
- Amerikanen onder elkaar vaak de openingszin : where are you from? gebruiken. (in Europa herkent men het aan de taal dus wordt dit niet snel gedaan)
- De koffie niet te zui….. is en veel te groot.
- Nespresso een pad gemaakt heeft die speciaal voor grote koppen is.

1. Stan Slonina:
    24 september 2015
    Bedankt John voor het leuke reisverslag en Anna voor de schitterende foto's.
    Een hele goede terugreis toegewenst en vanmiddag stappen wij in het vliegtuig naar warmere oorden.
  2. John:
    24 september 2015